Google
* סבלנות, הבלוג עדיין תחת בניה.
* הפוסטים הועתקו מהבלוג בתפוז.
* אה כן, הצעות לשיפורים יתקבלו בברכה.
* לא מצליחים להגיב? תזיזו את העכבר לאט מעל חלון התגובות עד שהוא יהפוך לסמן טקסט.

יום שני, 18 בפברואר 2008

קונגו, והעולם שותק, או היכן האנושיות?


פורסם ב11 בינואר 2007, 9:58
למי שלא ראה את תוכניות `עובדה` האחרונות. שני שבטים נלחמים בקונגו. יותר נכון, שבט אחד שחומש ועודד ע"י הבלגים בתחילה, ברואנדה השכנה, משמיד באופן שיטתי שבט אחר. יש סיפור שלם מאחורי זה, אבל למעשה לא משנים הפרטים, מה שמשנה זה שקמו בני אנוש, החליטו שהם אלוהים על פני האדמה ועליהם להשמיד את ה"נחותים" מהם. מצלצל מוכר?
לפי הכתבה, מעשי רצח ואונס מתרחשים שם בכמויות. אנשי המליציה, כמו שהם נקראים, עוברים בית אחר בית, רוצחים את הגברים, אונסים את הנשים ומגייסים את הילדים לשורותיהם.
אבל אני רוצה להדגיש את הנקודה שהיתה מרכז הכתבות, הנשים הנאנסות (כמובן שהתוכנית הזאת היא פופוליסטית). אני רוצה להזכיר שוב את האפליה המינית לרעת הנשים, שמתרחשת אפילו בסבל אנושי. הנשים, במלחמה התמוהה הזאת בקונגו, משמשות נשק. בכל מלחמה, הנשים משמשות נשק בידי חיילי האוייב. חיילי האויב התוקפני אונסים את הנשים של הצד השני כדי לייצר תינוקות. בקונגו, הנשים נחטפות, הן מוחזקות בשבי ביערות במשך חודשים ארוכים, חיילי האוייב אונסים אותן בזה אחרי זה לעשרות ולאורך זמן. הם ממשיכים להחזיק בהן גם אחרי שנכנסו להריון כשיטה להבטיח שלא יפילו ורק אז הם משחררים אותן. הנשים המעונות האלה חוזרות לבתיהן ומגלות שמשפחתן נרצחה ושבעליהן, אם היו נשואות ולא בנות עשרה (!), נטשו אותן, כי חרשו עליהן גברים בהמוניהם. הנשים האלה צריכות להתמודד אחר כך לבדן עם תינוקות שאבותיהם רוצחים ואנסים שנואים. יש נשים שאחרי האונס הקבוצתי מקבלות כבונוס סכין שמוחדר לאיבר מינן.
שוב פעם הנשים הופכות לשעיר לעזאזל ולקורבנות שבקורבנות, שוב פעם מתעללים בהן מעבר לכל יכולת התפיסה, ושיקומו השובינסטים עכשיו, נראה מה יש להם להגיד.
אני מאמינה גדולה בביולוגיה ובכך שלא הצלחנו להתעלות עדיין מעל שורשינו החיתיים. זה מתבטא לדעתי בכל תחומי החיים. אם האכזריות הזאת היא לא הוכחה לכך, אני לא יודעת מה כן.
יש להניח שסוחרי נשק וסמים מלבים את כל המהומה הזאת. יש להניח שרצון לשליטה ורווח כספי הם המקור שיש לעקור מן השורש. אבל בינתיים, כשרואים ושומעים על הנעשה שם, כל מה שאפשר לשאול זה למה??? למה יש כזאת אכזריות? מה גורם לזה לקרות בשטח?
את האנשים ה"קטנים" שחיים שם זה לא מעניין. את האנשים שרק רוצים להקים משפחות ולעבור את החיים בשלום מפתיעים הגברים החמושים שמופיעים לפתע על פתח ביתם והופכים את עולמם, במקרה שהם לא מעלימים אותו סופית. אנחנו מדברים על כך ש`שואה` לא תתרחש יותר אף פעם, כי לא ניתן לזה לקרות לנו, אבל `שואות` ממשיכות להתרחש מאז ה-שואה בכל העולם, אנחנו פשוט מפחדים לפתוח את העיניים לאמת המרה.
ואני שואלת, כמו אלפי אחרים, היכן העולם הנאור? היכן מפורסמי הוליווד והמוסיקה כשבאמת צריך אותם ולא למען שני שירים חינם בקונצרט "פֶנסִי". היכן הפוליטיקאים שלכאורה חרטו על דגלם לתקן עוולות ברגע שיבחרו. היכן האנושיות בצורתה הבסיסית ביותר?
קל לנו להתעלם ממה שלא קורה בפתח ביתנו. גם לנו יש צרות משלנו, אנחנו נוהגים להגיד. אי אפשר לתקן את כל העולם. אולי צריך, כי זאת תעודת עניות לכולנו, לכל המין האנושי שאנחנו חלק ממנו.
אולי לא קיימת אנושיות בכלל. גם אם אנחנו לא עושים שום דבר כי זה רחוק מאתנו, כי אנחנו מרגישים חסרי יכולת, כי אנחנו עסוקים בלחיות טוב בעצמנו בלי שנצטרך לצאת למאבקים למען אנשים שלא נוגעים לנו, עדיין לא מסביר למה דברים כאלה מתרחשים מהתחלה.
לא הייתי יודעת על קונגו לולא ראיתי מה קורה שם בטלוויזיה, לא היה מעניין אותי מה קורה שם, עדיין לא מעניין אותי מה קורה שם, בגלל הרבה סיבות, אבל זה מלמד, זה מלמד דברים על העולם שאתה חי בו. זה מלמד אותך דברים על המין שאתה משתייך אליו, הן מבחינת ג`נדר והן מבחינת זן. וזה מלמד אותך על עצמך כבן אנוש שמוכן שדברים כאלה ימשיכו להתרחש כל עוד תוכל לחזור הביתה מעוד יום עבודה ולצפות בנחת בנולד לרקוד.
כמו שניוט הילדה אמרה לריפּלִי בסרט: "אמא שלי אמרה שאין מפלצות בעולם, אבל יש". אבל היא התכוונה להמצאה אנושית של בובות סיליקון ומתכת שאנשים מפעילים מאחורי הקלעים, לא לאנשים עצמם.



איתי אנגל הראה מה קורה בקונגו, הוא לא היה בדרפור (סודן), או בכמות נכבדה אחרת של מדינות באפריקה. הוא לא הראה מה היה באירופה, במזרח הרחוק, בדרום אמריקה, ולמעשה בכל יבשת על פני כדור-הארץ, בהיסטוריה או בהווה. קונגו היא משל. היא רק דגימה שנזרקה אלינו בכוח לפרצוף כמו יריקה שמישהו ירק ברחוב והרוח העיפה אותה בהפתעה עלינו. אז אנחנו מנגבים וממשיכים הלאה, מקללים בלב את האדם חסר התרבות ההוא ושמחים שלא נראה אותו יותר.
כמו שקיים הצורך האנושי לברוח מרע, כנראה שקיים הצורך האנושי לעשות רע.
מה באמת מבדיל בסופו של דבר את האדם מהחיה?
אז תגידו לי שזאת המודעות, החשיבה, התכנון, ההמצאה, הדיבור, הרגשות, התבונה, הניתוח, המורכבות, הלמידה... אבל כל אלה קיימים ברמה מסויימת בעולם החי. אז תבואו ותגידו שההבדל הוא ברמת התכונות הנ"ל שאליה מסוגל להגיע גוף חי, אבל אז אנחנו רואים כיצד האדם מוריד בעצמו לעצמו את הרמה המפותחת הזאת אליה הגיע בכל התכונות האלה. מוסריות אולי? יכולת למוסריות קיימת לדעתי רק אצל בני אדם, והנה גם עליה הם מוכנים לוותר ללא קרב.

בהקשר הזה, לא יכולתי שלא להזכר בדיאלוג הנהדר בין Q וקפטן פיקארד באחד הפרקים של `מסע בין כוכבים` (פרק עם מוסר השכל משל עצמו בנושא הזה). Q, שמזלזל בבני האדם ושמשחק בצוות האנטרפרייז, טוען לעומת פיקארד, מתוך מקבת:

Life’s but a walking shadow, a poor player That struts and frets his hour upon the stage, And then is heard no more.
It is a tale Told by an idiot, full of sound and fury, Signifying nothing.

קפטן פיקארד לא נשאר חייב ומצטט את המלט, בדברים שהוצאו מהקשרם לחיוב, בדרמתיות ובנחרצות שגורמות ללב להחסיר פעימה:

What a piece of work is man! How noble in reason! how infinite in faculties! in form and moving, how express and admirable!
In action how like an angel! in apprehension, how like a god!

התכוונתי לספר על דברים מדהימים (לשלילה) שקורים בקונגו, אבל אז התברר לי שלא קונגו ואפילו לא אפריקה הם שעומדים למשפט פה או הם מה שנוח לנו להתעלם ממנו.

אין תגובות:

מסר חשוב לנכנסים:

אהא!

בניית אתרים