Google
* סבלנות, הבלוג עדיין תחת בניה.
* הפוסטים הועתקו מהבלוג בתפוז.
* אה כן, הצעות לשיפורים יתקבלו בברכה.
* לא מצליחים להגיב? תזיזו את העכבר לאט מעל חלון התגובות עד שהוא יהפוך לסמן טקסט.

יום שני, 18 בפברואר 2008

סדרת: אמונות רווחות שצריך להפריך – 4


פורסם ב30 בינואר 2008, 2:02

אמא, אבל גם איינשטיין היה תלמיד גרוע ונכשל במתמטיקה!
בסה"כ רציתי למצוא אתר שתהיה בו שורה אחת בנושא הנידון: "לא נכון".
למעשה מצאתי ים של אתרים עם שורות דומות ובכלל בנושא איינשטיין, יותר מבכל נושא שבדקתי עד עכשיו, ודחיתי את הרשומה הזאת כי הרגשתי קצת כטובעת.
מאחר שהמציל עסוק עם איזו בלונדינית ולא חושב להגיע ולהציל אותי, אני נאלצת לשחות בעצמי. חבל,
כל כך רצית `ראייד` על החסקה...

במאמר מוסגר – הרשומות הבאות יהיו על איך חמצנתי לבלונד פלטינה, מיד התחלתי לחשוב שאיינשטיין הוא זה... ההוא ש... נו, זה שהמציא את ה... אה, כן! זה עם השיער הלא צבוע...! ועל ירח הדבש עם המיליונר שלי באיים המאלדיביים.

נכון שאני סוטה? מהנושא!!
ובכיין:
אלברט-כוכב הפופ הנערץ עלי-איינשטיין (להלן:אייני) נולד בגרמניה ב-1879, למשפחה יהודית, כמובן (אך לא דתית! הוריו אף שלחו אותו לבית ספר יסודי קתולי). כבר בילדותו הוא נחשף לשיחות סלוניות על מדע וטכנולוגיה, בזכות אביו ודודו שניהלו חברה למוצרי טכנולוגיה מתקדמים של אותה התקופה.
יום אחד, כאשר היה מרותק מחולי למיטה, נתן לו אביו מצפן. אייני, בניגוד לרבים מאיתנו, פשוט הוקסם מהמכשיר וישב בוהה במשך ימים במחט המצביעה צפונה, תוהה מהם הכוחות הפועלים עליה.
עפ"י עדותה של אחותו, לאייני הילד, הייתה יכולת ריכוז מדהימה. הוא היה מסוגל לשכב על הספה, כאשר מהומה ורעש מתחוללים סביבו, ולהתעסק בשקדנות בבעיות מתמטיות אותן רשם על נייר. הוריו אף נהגו לקחתו עימם למסיבות הריקודים שלהם, במקום להשאיר אותו עם בייביסיטר, בגלל מנהגו זה, לשבת בשקט עם עצמו וחישוביו.
הוא נשלח לבית ספר יסודי קתולי במינכן. שם היה תלמיד טוב. על כך מעיד מכתב מאימו לאחותה: "אתמול אלברט קיבל את הציונים שלו, הוא שוב היה מספר אחת והתעודה שלו מעולה."

המוניטין שלו כתלמיד בעייתי, או חסר משמעת, מתחיל כנראה בבית הספר התיכון.
לאייני היתה בעיה לקבל את סמכות מוריו בבית הספר התיכון, לאו דווקא מתוך מרדנות גרידא, אלא משום שהיה טיפוס חוקר וספקן. למורים, גם בימינו, כידוע, קשה לסבול נוכחות של מי שמפריע למהלך השיעור התקין בשאלות חקרניות ובהטלת ספק בחומר הלימודי ובהם. יש להניח שבשלהי המאה ה-19 ובמערכת חינוך גרמנית, המצב היה אפילו קשה יותר לתלמיד שכזה ולמוריו.
אחד ממוריו באותה תקופה, מצוטט רבות באומרו שאייני לא יגיע לכלום בחייו.
אייני, לא היה פחות טוב משאר התלמידים, כיום זה ברור, הוא פשוט היה שונה ולא יישר קו איתם.
אותן תכונות של אייני, שהביאו לגאונותו המדעית, הן אלו שהתסיסו עליו את מוריו. לקראת סיום לימודיו בבית הספר התיכון, משפחתו עוברת לאיטליה. הוא נשאר לבד במינכן וממשיך את לימודיו. לא ברור, אם ה"עניינים" שלו עם מוריו, או הגעגועים, ויתכן שגם וגם, גרמו לו לעזוב את לימודיו בתיכון לפני שהשיג תעודת גמר ולהצטרף למשפחתו באיטליה.
אולם, למרות שעזב את בית הספר התיכון מבלי לסיימו כראוי, הוא מנסה בגיל 16 בלבד להתקבל ללימודים גבוהים במוסד "הטכניון" שבציריך, שוויץ. הוא עובר מבחן כניסה, בו הוא מצליח מאוד במקצועות המתמטיקה והפיסיקה, אך לא במקצועות הלא מדעיים, משום שהוא הרשה לעצמו לזלזל בהם.
הוא חוזר לשנה לבית ספר תיכון ב- Aarauשבשוויץ, משלים בשנה זו את כל הפערים ומתקבל שנה לאחר מכן ללימודים הגבוהים שיהפכו אותו לדוקטור למתמטיקה ולפיסיקה.
בהיותו בגיל 16, התפרסמו משוואות מקסוול על הגלים האלקטרומגנטיים ואייני, כבר בגיל הזה, במקום לפנטז על בנות המין השני, ככל שאר בני גילו (ואולי בנוסף, מי יודע...), פינטז על איך זה יהיה לנסוע לצידה של קרן אור (האור הוא החלק הנראה של הגלים אלקטרומגנטים) וביצע ניסויים מחשבתיים על משוואות מקסוול.

כנראה ששתי סיבות הביאו לאמונה השגויה המדוברת:
היותו תלמיד מסוג הנטע הזר (לאו דווקא לשלילה), שמורים במערכת חינוך נוקשה, במיוחד, מתקשים להתמודד איתו.
פירוש לא נכון של שיטת הציונים בתעודת הבגרות שהשיג באותו תיכון אליו פנה לשנה, בכדי להשיג תעודה. הציונים נעים מ-1-6, כאשר 6 הוא הציון הגבוה ולא 1. בתקופה אחרת, דווקא 1 היה הציון הגבוה...

להלן תעודת הבגרות המראה במפורש כי אייני היה תלמיד מעולה, במיוחד במקצועות המדעיים, אך לא רק:

Final Grades, Aargau Kantonsschule:
Certificate of qualification foruniversity matriculation
Albert Einstein
Aarau, den 5. Sept. 1896

Deutsch
5
Französisch
3
Englisch
-
Italienisch
5
Geschichte
6
Geographie
4
Algebra
6
Geometrie
6
Darstellende Geometrie
6
Physik
6
Chemie
5
Naturgeschichte
5
Kunstzeichnen
4
Technisches Zeichnen
4
Marks: 6 = excellent, 5 = good, 4 = sufficient, 3 = poor, 2 = very poor, 1 = unusable

לתמונת התעודה המקורית


גם בלימודיו הגבוהים, אייני מצליח לעצבן את הפרופסורים המרצים, ובסיום לימודיו מסרבים אלה לתת לו המלצות, הנחוצות למציאת עבודה כמרצה למתמטיקה ולפיסיקה באחת האוניברסיטאות. חבריו ללימודים, שכן קיבלו את ההמלצות, מצאו עבודה כנדרש, אך מאחר שאף מקום לא הסכים לקבל אותו, הוא נאלץ לקבל את העבודה הידועה במשרד הפטנטים השוויצרי (עבודה שבעצמה רחוקה מלהיות צוארון כחול...).
ב-1905, תוך כדי עבודתו במשרד הפטנטים, הוא כותב את שלושת מאמריו הידועים הראשונים ומקבל דוקטורט.
מ-1909 הוא כבר מתקבל לעבודה כפרופסור לפיסיקה תיאורתית ועובר אוניברסיטאות שונות במהלך חייו בתפקיד זה.

מוסר השכל, אם אתה מאמין במשפט שבכותרת, ראשית אתה טועה ושנית, אתה לא איינשטיין...


מקורות:
1. einstein-website
2. הרצאה מומלצת בעברית! (מאתר המועדון האסטרונומי של אונ` ת"א)
3. הרצאה באנגלית
4. מאתר NASA
5. אתר זוכי פרס נובל

אין תגובות:

מסר חשוב לנכנסים:

אהא!

בניית אתרים